Used trucks voorraad

Hoe verkoop je een tweedehands truck?

Arrow down Lees verder

“OP ELK POTJE PAST EEN DEKSELTJE”

Hoe verkoop je een suikerspin roze truck? Of een voertuig met een cabine die van binnen de sfeer van een saloon uitstraalt? Een volstrekt optieloze basistruck of juist een niet alledaagse chassisconfiguratie? In Europa staan genoeg gebruikte trucks op een nieuwe eigenaar te wachten. En lang niet allemaal zijn ze het broodje van de bakker… Marty van den Dungen is Sales Director DAF Used Trucks en legt uit hoe hij er met zijn organisatie er in slaagt om die ‘unieke trucks’ toch aan de man te brengen.
TB Used trucks

In heel Europa staan gebruikte trucks op een volgende eigenaar te wachten. Soms bij onafhankelijke partijen die gespecialiseerd zijn in één specifiek type truck. Maar vaker bij dealers of door de fabrikanten zelf opgezette verkooppunten. Ook DAF Trucks heeft, naast zo’n honderden gebruikte trucks verkopende DAF servicelocaties, in Europa nog eens vijf gespecialiseerde DAF Used Truck Centers. Daar staan jong gebruikte trucks-uit-eigen-stal te wachten op een volgende eigenaar.

 

Op elk potje past een dekseltje

De meeste exemplaren staan daar niet zo lang. Een goed onderhouden trekker of bakwagen van een paar jaar oud vindt immers over het algemeen gretig aftrek. “De jongste generaties trucks verkopen zichzelf vanwege hun comfort en lage brandstofverbruik. Althans: bijna altijd. Want soms komen er wel héél bijzondere exemplaren binnen”, lacht Van den Dungen. “En hoe uitzonderlijk zo’n truck ook is, ook daarvoor vinden we een nieuwe eigenaar. Ik zeg altijd maar zo: op elk potje past een dekseltje.”

 

Restwaarde verhogen

Het merendeel van de DAF Used Trucks zijn witte 4x2 trekkers met een Super Space Cab. Dat zijn typisch de ‘broodjes van de bakker’, die bij wijze van spreken al verkocht zijn voordat de motor koud is. Zowel de configuratie als de kleur past de meeste afnemers immers prima – zeker als ze ‘Duits’ zijn gespec’d, zoals Van den Dungen dat noemt: “Dus met bijvoorbeeld leer, het Comfort bed, skylights, side skirts, DAF’s enorme koelkast en een motorrem. Een wrap of een nieuwe bedrijfsnaam erop, en dergelijke voertuigen kunnen, zo goed als nieuw, weer jaren mee. Wil je de restwaarde van je truck verhogen, dan weet je welke opties je bij nieuwkoop moet aanvinken.”

 

Kwestie van omdenken

Maar soms komen er ook trucks binnen die niet bepaald doorsnee zijn. Wat te denken van een vloot compleet roze gespoten DAF trekkers bijvoorbeeld, die onlangs in Frankrijk werd ingeruild. “Zo’n serie trucks is een uitdaging want als je die cabines allemaal moet laten overspuiten, gaat de verkoopprijs ook omhoog. Daarom hebben we juist van het nadeel het voordeel gemaakt en bewust ingezoomd op die roze kleur”, aldus de Sales Director van DAF Used Trucks. “Het is een kwestie van ‘omdenken’. In dit geval hebben we een enorm succesvolle Social Media actie opgezet waarbij we hebben gekoketteerd met de kleur. Een flink aantal van deze truck heeft inmiddels zijn weg gevonden naar lady truckers. Die zijn namelijk juist blij dat ze zónder extra wrap- of spuitkosten een bijna-nieuwe roze DAF vinden waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de mannen op de weg!”

Used Trucks voorraad

Truckers-magneten

En wat doe je met ‘naar eigen smaak’ aangeklede cabines? “Chauffeurs die stevig hebben geïnvesteerd in de metamorfose van hun cabine, zijn vaak ontzettend zuinig op hun materieel. Ik ken genoeg trucks die er ondanks flinke kilometrages daarom ook nog als nieuw uitzien. Dat maakt het verkopen een stuk makkelijker. Maar soms ontkomen we er niet aan om zaken als het stuur en interieurpanelen te vervangen. Té smaakgevoelige interieurs blijven namelijk bovengemiddeld lang staan. Een geweldig audiosysteem, een stand-kachel, dak airco, of toegevoegde sfeerverlichting daarentegen zijn truckers-magneten. En soms zijn ze voldoende compensatie voor een knalrood interieur of een achterwand vol lampjes.”

 

Speld in de hooiberg vinden

Hoe vind je als klant die speld in de hooiberg? Want je zult maar op zoek zijn naar een bijzondere configuratie. Marty en zijn team helpen graag: “We hebben een zoekmachine ontwikkeld die de actuele voorraad van alle DAF Used Trucks Centers én van steeds meer dealers laat zien. De ervaring leert dat het wel heel gek moet lopen, wil je iets zoeken dat wij niet kunnen leveren.”

 

Grenzen? Geen grenzen!

“Kopers zijn geneigd om te denken vanuit het lokale aanbod terwijl de gangbare specificaties tussen landen onderling vaak sterk verschillen. Zo zijn trucks in de Alpen-landen en Spanje bijvoorbeeld relatief vaak voorzien van een intarder of de enorm krachtige MX-motorrem. Heb je behoeft aan een basic werkpaard, dan is Frankrijk dé ideale markt; daar worden relatief veel trucks in een toch al rijke basisuitvoering verkocht. Maar gek genoeg zien we ook daar weer fantastisch aangeklede, complete combinaties staan. Denk bijvoorbeeld aan een luxe XF 6x2 bakwagen met een enkellucht sleepas inclusief opbouw en mét 2-assige middenas aanhangwagen. Als je als verhuizer, bijvoorbeeld, snel wilt rijden, dan wist ik het wel!’’

 

‘Gewoon een dikke garantie’

Een truck in het buitenland kopen, is overigens kinderspel, belooft Van den Dungen. “Als je jouw ideale truck via onze DAF Used TruckLocator hebt gevonden, kan de dealer om de hoek ‘m naar zijn vestiging halen. Die checkt hem, wrapt hem eventueel en geeft de truck nog een onderhoudsbeurt – mocht dat nodig zijn. En dan krijg je de sleutel. Mét de volledige, dikke garantie die DAF op zijn jong-gebruikte trucks geeft én die in heel Europa van kracht is. Op een DAF First Choice Truck bieden we zelfs een jaar volledige fabrieksgarantie aan, als dit voertuig jonger is dan vijf jaar en minder dan 600.000 kilometers op de klok heeft staan.”

Nu werkt de DAF Used TruckLocator intuïtief, maar wie toch hulp nodig heeft bij het zoeken vindt Marty’s team aan zijn zijde: “We helpen graag bij het vinden van de meest efficiënte oplossing. Ook als je op zoek bent naar zo’n bont gepimpte cabine of wellicht zelfs een roze truck. Elke DAF rijder moet namelijk een tevreden rijder zijn. Of hij nou nieuw of jong gebruikt rijdt.”

“Ik ben hier echt gelukkig!”

De truck van Jelle Schouwstra is een visueel feest. Hij heeft zijn DAF XF Super Space Cab stevig onder handen genomen. “Ik rij veel op Scandinavië en maak daardoor lange weken. Dan wil je thuiskomen in je truck. Het is méér dan mijn tweede woning.” Jelle liet een stevige bull-bar monteren – óók met het oog op Zweeds wild, verlaagde de truck optisch met spoilers en aangepaste sideskirts, plaatste extra lichten op het dak en nam zelfs de voorruit en de ramen in de portieren onder handen. “Hij ziet er zo inderdaad wel erg dik uit. En dat was ook precies de bedoeling! Ik krijg alleen maar opgestoken duimen onderweg!”

Binnen heeft de ondernemer zich al niet minder uitgeleefd. Het interieur kreeg een volledig nieuwe kleur, waarbij zelfs de knoppen van het dashboard niet werden vergeten. Het gepolsterde dak en bed onderstrepen Schouwstra’s oog voor detail – en die hele rits speakers verraadt Jelle’s passie voor muziek. “Dit is een plek waar ik graag ben. Werken is voor mij hobby. Mijn zoontje kan meerijden in een stoel die helemaal in lijn is met de rest van het interieur. Ja, ik ben hier echt gelukkig!”

Of Jelle zich zorgen maakt over de verkoopbaarheid van de truck? “Nee. Natuurlijk is mijn truck smaakgevoelig. Toch weet ik zéker dat er truckers zijn die hem zó zouden willen rijden. Je moet ze alleen even vinden. Maar dat komt goed!”